Wednesday 3 April 2013

Memperingati 11 Tahun Penyembelihan Jenin

DIPOS OLEH Unknown PADA 10:15
10 HARI PENYEMBELIHAN JENIN | 3 April 2002 - 12 April 2002 

500 dan lebih dilaporkan syahid, dibakar, disembelih!

    Tiada ketenangan di sisi Israel tanpa melihat kehancuran total ummat Islam di Palestin. Sudahlah tanah mereka di rampas oleh rejim Zionist Israel pada tahun 1948, pada April 2002 pula kem pelarian mereka dihancur leburkan dengan kejamnya di Jenin. Begitulah perihalnya kebobrokan agenda Zionis ini untuk melunasi dendam kesumat mereka terhadap ummat Islam di Palestin.




    Menyingkap sejarah menyayat hati serangan di Jenin, masyarakat secara majoritinya mungkin tidak tahu kisah hitam dan perit ini, lantaran media antarabangsa bersekongkol menyembunyikan ketelusan laporan mereka serta mengatasnamakan peristiwa itu sekadar strategi Israel untuk “mempertahankan” diri mereka. 

Justeru bagaimana pula nasib pelarian?

    Kem Pelarian Jenin seramai 14000 orang yang diperintahkan dibawah perintah berkurung dan dibunuh dengan sadisnya tanpa dapat membela diri?

    Meski kita merasakan bahawa 10 hari itu suatu tempoh yang singkat, namun serangan selama 10 hari itu bermula dari 3 hingga 12 April 2002 merupakan malapetaka dahsyat yang telah berjaya meragut ratusan nyawa insan tidak berdosa. Bertambah malang apabila PBB seolah- oleh bersikap lepas tangan dan memejamkan mata atas kekejaman yang berlaku terhadap ummat Islam di Jenin.

   Pelbagai tragedi ngeri berlaku, pembunuhan secara beramai-ramai yang disaksikan oleh dunia tidak dapat dibela akibat sekatan bantuan serta pengepungan kawasan Jenin dijalankan selama lebih 13 hari selepas serangan.

   Maka hiduplah baki umat Palestin yang tertinggal di kawasan Jenin itu dalam keadaan seolah-olah menunggu mati! Tiada bantuan penyelamat dibenarkan sampai kepada mereka, sehingga dilaporkan mereka terpaksa menyelamatkan mangsa timbusan runtuhan bangunan dengan menggali tanah menggunakan tangan.

   Membaca sebuah laporan yang bertajuk “The Battle of Jenin”, oleh Jafree Centre of Strategic Studies,Tel Aviv, cukup menyakitkan hati bagi ummat Islam yang sensitif dengan pencabulan hak dan maruah ummat Islam di Jenin. Media Israel melaporkan bahawa mereka sekadar mempertahankan diri terhadap sekumpulan masyarakat di kawasan itu yang disyaki bergerak menentang Israel Zionis secara lantang. 




   Lantas mereka menghalalkan penimbusan kanak-kanak, wanita dan warga tua di kawasan itu tanpa mengemukakan bukti atau tanpa sebarang siasatan sahih. Begitu dayusnya Zionis dalam mempertahankan diri mereka?

   Pemuda beratur dan ditembak mengikut turutan, rumah berpenghuni dirobohkan, serbuan, pembunuhan rambang dari rumah ke rumah dilakukan serta penganiayaan yang tidak dapat di terima oleh norma manusia ini dilaksanakan atas nama “Operation Defensive Shield” di Jenin. 

   Media Barat melaporkan bahawa 56 orang lelaki bersenjata di Kem Jenin telah terbunuh, 2000 buah rumah dimusnahkan, 130 kilang pembuatan bom berjaya di musnahkan. Ironinya, kebenaran laporan itu tidak pun disahihkan, bahkan dunia sedar ianya sekadar sandiwara untuk menghalalkan niat pembunuhan kejam ini dilakukan.




   Soalan-soalan dalam sidang media antarabangsa tiada terjawab oleh Zionis Israel namun PBB masih mendiamkan diri tanpa tindakan tegas diambil atas isu pembantaian pelarian di Kem Jenin itu bahkan melaporkan bahawa bilangan yang syahid hanya seratus orang sahaja. Lebih parah, disalahkan pula pelarian Kem Jenin itu sebagai mempropagandakan isu “pembersihan” masyarakat di situ, seolah- olah ingin menarik simpati masyarakat dunia agar berpihak kepada rakyat Palestin.



    Penganiayaan terhadap masyarakat Palestin tidak berakhir pada Perang Jenin semata- mata, umum menyaksikan serangan demi serangan dilakukan saban tahun, hari demi hari di dada-dada akhbar melaporkan kesyahidan pejuang- pejuang di sana. 

    Hal ini membuktikan bahawa niat jahat Zionis Israel tidak akan terkubur sehinggalah kita berjaya memenangkan kembali tanah Palestin secara mutlak kepada rakyatnya. Justeru, peringatan untuk kita selaku ummat Islam agar menginsafi bahawa tidak akan menang pertempuran ini kecuali jiwa yang bercita- cita kepada syahid, pengorbanan harta, jiwa dan tenaga serta minda yang cakna isu- isu semasa ummat terutama di Palestin agar impian membebaskan Al Aqsa dapat direalisasi.

Mengenang Tragedi Jenin 2002 .

Sumber : Aman Palestin Mesir

0 comments:

Post a Comment

AL-AQSA KEPRIHATINAN BERSAMA