Tuesday 26 March 2013

HAMAS : Gerakan Pembebasan Baitul Maqdis

DIPOS OLEH Unknown PADA 12:38


Hamas adalah singkatan kepada Harakat al-Muqawama al-islamiyya, atau yang bermaksud Gerakan Pembela Islam. Ia ditubuhkan pada 14 Disember 1987 oleh As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin beserta beberapa orang yang meyakini manhaj dan pemikirannya.

Tujuan utama gerakan HAMAS adalah untuk mendirikan dan mempertahankan negara Palestin melalui jihad yang diikuti oleh seluruh kaum muslimin. Dalam manifesto gerakan, telah dijelaskan bahawa kemunculan Intifadhah adalah demi kemuliaan rakyat sebagaimana yang sering dilaungkan iaitu, “Demi mengembalikan hak-hak kami di negara kami dan meninggikan panji Allah di atas muka bumi”.





Sesungguhnya pada awal penubuhan, gerakan HAMAS ini telah diterajui oleh 7 orang tokoh daripada gerakan Ikhwanul Muslimin. Mereka mengadakan pertemuan di wilayah Gaza setelah kejadian 6 Disember 1987 yang kemudiannya mengambil keputusan untuk menubuhkan HAMAS.

Antara orang yang mempelopori gerakan HAMAS pada awal penubuhannya ialah Syeikh Ahmad Yassin, Dr.Ibrahim al-Bazuri, Muhammad Syam’ah (perwakilan kota Rafah), Abdul Fatah Dakhon (perwakilan Wilayah Tengah), Dr.Abdul aziz Rantisi (perwakilan Khan Yunus), Isa an-Nasyar (perwakilan kota Rafah) dan juga Shalah Syahadah (perwakilan wilayah utara).



Seperti yang diketahui, HAMAS telah mendapat sokongan yang sangat meluas daripada media massa. Perkara ini dapat dilihat apabila calon-calon mereka sering memenangi 1/3 kerusi daripada keseluruhan. HAMAS juga mendapat tempat di hati para pelajar dan ini dapat dibuktikan apabila gerakan ini mendapat ½ undi popular dalam pilihanraya pelajar seperti di Universiti Najah,Universiti Gaza, Universiti Khalil, Universiti Birzit dan Universiti al-Quds. Namun, Dr.Hisyam Syarobi yang berfahaman sekular dalam pertemuannya dengan wartawan telah mengatakan bahawa HAMAS adalah satu gerakan penentangan bentuk baru. Perjuangan mereka telah berjaya membuat satu perubahan besar kepada rakyat Palestin yang sebelum ini tidak pernah dicapai oleh puak PLO.

Pemahaman akidah HAMAS adalah bersandarkan kepada Al Quran dan sunnah nabi. Kemunculan HAMAS ditunjangi oleh pemikiran ikhwanul muslimin dan juga merupakan salah satu sayap dari gerakan ikhwan.

Pelbagai dugaan dan rintangan yang telah dilalui oleh gerakan jihad ini. Antaranya ialah mereka sering menerima tekanan dari luar seperti penangkapan Musa Abu Marzuq di Amerika Syarikat (Julai 1995 –Mei 1997), percubaan Khaled Meshal (ketua biro politik HAMAS), penutupan bilik gerakan mereka dan lain-lain lagi. Namun,semua ini tidak pernah mematahkan semangat mereka untuk terus berjuang dan berjihad di jalan Allah kerana mereka mempunyai matlamat yang amat jelas dalam perjuangan mereka.




Sesungguhnya Allah telah memuliakan mereka dengan jihad. Allah juga telah meninggikan mereka dengan syahid di jalanNya serta menjanjikan mereka dua ganjaran terbesar iaitu nikmat kemenangan dan syurga. Justeru, adakah kita masih teragak-agak untuk terus menegakkan kalimah Allah sebagaimana yang dilakukan oleh pejuang HAMAS walaupun bukan dengan mengangkat senjata?

Wahai ikhwah akhowat sekalian, ingatlah hadis ini yang telah diriwayatkan dari Huzaifah, Rasulullah saw telah bersabda bahawasanya, ”Barangsiapa yang tidak mengambil berat dengan urusan umat islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya.”

Wallahua’lam.



0 comments:

Post a Comment

AL-AQSA KEPRIHATINAN BERSAMA