Thursday 2 May 2013

As-Syahid Ahmad Al-Ja'bari

DIPOS OLEH Unknown PADA 03:57


15 November 2012, dunia dikejutkan lagi dengan kesyahidan salahseorang pimpinan Hamas yang sangat berwibawa. Beliau adalah Ahmad Said Khalilal-Ja’bari  atau lebih dikenali sebagai AhmadAl-Ja’bari. Beliau syahid akibat serangan udara oleh tentera Israel  sewaktu berada di dalam kenderaan bersama pengawal peribadinya, Mohammed al-Hams. Serangan udara yang digelar ‘pinpoint airstrike’itu cukup untuk menggambarkan betapa tingginya keinginan Israel untukmelenyapkan kewujudan beliau dari muka bumi ini. Sebelum serangan tersebut, tentera Israel telah berusaha beberapakali untuk membunuhnya. Pada tarikh 18 Ogos 2004, Zionis Israel melancarkanserangan dengan menembak roket dari helikopter Apache ke rumah beliau. Walau bagaimanapun,beliau hanya mengalami kecederaan manakala anak sulungnya, Muhammad dansaudaranya gugur syahid.   


As-Syahid Ahmad al-Ja'bari duduk bersebelahan dengan Khalid Mesh'al


Melihat  kepada ‘husnul khatimah’  yang telah berjaya diraihnya, tentu sahajabeliau bukan insan biasa. Pelbagai rintangan terpaksa beliau hadapi demimempertahankan Tanah Suci umat Islam ini. Beliau memulakan perjuangannya untuk membebaskanPalestin bersama Fatah. Pada tahun 1982, beliau ditahan ketika mengikuti sebuahoperasi tentera anti-zionis dan kemudiannya dipenjarakan selama 13 tahun.Namun, semangatnya tidak pernah pudar malahan akalnya semakin rancak memikirkan jalan untuk meneruskan perjuangannya. Ketikadi dalam penjara, Ahmad Al-Ja’bari mengubah strategi perjuangannya danmemutuskan untuk melakukan perjuangan disertai dengan kekuatan agama. Olehsebab itu, beliau mula bergabung dengan Harakah Jemaah Islamiah.

Setelah bergabung dengan Jemaah Islamiah beliau bergauldengan tokoh-tokoh penting Hamas seperti As-Syahid Abdul Aziz Ar-Rantisi,As-Syahid Ismail Abu Syanab, Nizar Rayyan, Ibrahim Al-Muqaddimah dan jugaAs-syahid Soleh Syahadah. Hubungan yang akrab ini membuatkan beliau terusmenggabungkan diri ke dalam  BridgedAl-Qassam sejurus keluar dari penjara. 

Ahmad al-Ja’baridibebaskan dari penjara Israel pada tahun 1995 dan mula melibatkan diri dalamsaf Kepimpinan Politik Hamas di Bandar Gaza pada tahun 1997. Hubungannya denganMuhammad Ad-Dheif, Saad Al-‘Arabid dan Adnan Al-Ghoul, yang merupakan komandanBridged Izzuddin Al-Qassam menjadi semakin kuat. Hal ini membuatkan pasukankeamanan yang dimiliki oleh pihak berkuasa Palestin menahannya dengan menuduhbeliau sebagai penghubung antara ketenteraan dan kepimpinan politik Hamas padatahun 1998  .
Setelah itu, Ahmadal-Ja’bari dibebaskan pada tahun 2000 iaitu pada tahun intifadha Masjid al-Aqsadan ketika itu bermulanya serangan Israel ke atas pengkalan Ketenteraan PihakBerkuasa di Bandar Gaza. Hubungan Ahmad Al-Ja’bari dengan as-Syahid Syahadahdan Muhammad ad-Dheif yang semakin kuat memberi ruang dan jalan pada Ahmadal-Ja’bari untuk terlibat sama dalam Operasi Pergerakan Ketenteraan Bridgedal-Qassam. Bersama-sama dengan kedua-dua tokoh ini, Ahmad al-Ja’bari berjaya mewujudkansatu organisasi ketenteraan Hamas yang baik dari sudut pengurusan kewangan danketenteraan.
Pada tahun 2003,cubaan membunuh tentera Zionis Israel keatas Muhammad ad-Dheif di lakukan. Serangantersebut telah menyebabkannya lumpuh dan mengalami luka yang parah. Di sebabkanitu, Muhammad ad-Dheif tidak lagi memegang tampuk kepimpinan Bridged Izzuddinal-Qassam dan berlaku pertukaran Kepimpinan Bridged Izzuddin al-Qassam kepadaAhmad al-Ja’bari. Walaubagaimanapun, ketika itu Muhammad ad-Dheif secararasminya masih menjadi sebahagian Kepimpinan Bridged Izzuddin al-Qassam selamasetahun.
Dalam tempohyang begitu singkat, Ahmad al-Ja’bari mampu mengendalikan Ketenteraan Hamasdengan perkembangan yang sangat memberangsangkan. Hampir 10 ribu pasukan telah berjayaditubuhkan dan pada setiapnya terdapat tugasan dan unit-unit tertentu. Beliau mewujudkanpelbagai gudang senjata untuk Bridged Izzuddin al-Qassam yang mana sebahagian darisenjatanya dihasilkan sendiri.
Secara perlahan-lahan Ahmad al-Ja’bari menjadi permasalahanutama kepada Anggota Perisikan Israel (MOSSAD). Selain menjadi Ketua UmumKepimpinan Bridged Izzuddin al-Qassam, beliau juga merupakan orang yangbertanggungjawab dalam membersihkan Gaza dari agen-agen Pihak Berkuasa Palestinyang akhirnya menyebabkan Gaza terpisah dari Tebing Barat Sungai Jordan padatahun 2007. Selain itu, Ahmad al-Ja’bari juga bertindak sebagai perancangoperasi dan Perundingmewakili Hamas dalam proses pertukaran tawanan Palestin dengan tentera Israel,Gilad Shalit. Operasi ini dianggap sebagai satu kejayaan apabila 1027 orangtawanan Palestin berjaya dibebaskan sebagai ganti kepada hanya seorang tawananIsrael tersebut. Sebagai seorang ketua operasi Bridged Izzuddin Al-Qassam,Al-Ja’bari menjadi orang paling dikehendaki oleh Anggota Perisikan Israel(MOSSAD).
Ketika tenteraZionis Israel menyerang Bandar Gaza, Ahmad al-Ja’bari telah berjayamempersiapkan sebuah pasukannya menghadapi serangan dari Israel. Bukan itusahaja, malah beliau berjaya mematahkan pelbagai serangan Zionis Israel. Halini membuatkan MOSSAD bersungguh-sungguh merancang untuk membunuhnya.

Tidak dapatdinafikan, faktor persekitaran sangat-sangat membantu kelangsungan perjuanganAhmad al-Ja’bari. Kehidupannya dikelilingi oleh insan-insan yang berjiwapejuang dan merindukan syahid. Beliau adalah menantu kepada as-Syahid Abdul Azizar-Rantisi dan anaknya as-Syahid Muhammad al-Ja’bari merupakan menantu kepadaas-Syahid Solah Syahadah.
Rujukan : Aman Palestin


Haizun Ramli
Tahun 3 Pergigian
Jordan University of Science and Technology (JUST)

0 comments:

Post a Comment

AL-AQSA KEPRIHATINAN BERSAMA