Saturday 18 May 2013

Kunjungan Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi ke Gaza

DIPOS OLEH Unknown PADA 17:10


Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi telah melakukan lawatan ke Gaza selama dua hari pada 8 dan 9 Mei 2013. Kedatangan beliau yang dijemput oleh Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh telah mendapat sambutan meriah daripada penduduk Gaza.

Dalam ucapan ketika majlis keraikan ketibaannya, Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi  telah mengingatkan penduduk Palestin agar sentiasa mengingati janji perjuangan ini bersama iaitu membebaskan tanah Gaza dan Palestin kesemuanya dan diwariskan semangat ini kepada generasi baru bumi Al-Quds.


Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi telah melakukan beberapa siri lawatan sekeliling Gaza antaranya Universiti Islam Gaza, beliau telah dianugerahkan Ijazah Kedoktoran Kehormat oleh universiti tersebut. Kerajaan Palestin juga telah berbesar hati memberikan kerakyatan dan warganegara Palestin kepada beliau.

Suatu majlis sambutan besar-besaran telah dibuat di bandar Gaza pada 9 Mei sempena kedatangan beliau. Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi menyeru kepada kesepakatan umat Islam dalam memperjuangkan isu Palestin dan menegaskan bahawa umat Islam tidak seharusnya menerima sebarang tawaran yang akan memisahkan mereka dari perjuangan ini dan sentiasa melakukan jihad sehingga Palestin dibebaskan.

Beliau telah berangkat pulang pada petang 9 Mei 2013 melalui pintu Rafah.




0 comments:

Post a Comment

AL-AQSA KEPRIHATINAN BERSAMA