Friday 31 May 2013

31 Mei 2010 : Tragedi Kapal Mavi Marmara

DIPOS OLEH Unknown PADA 01:02

Sebuah kapal besar, Mavi Marmara milik Turki belayar merentasi Laut Marmara menuju ke Gaza dalam usaha untuk memberikan barangan bantuan kepada mangsa kekejaman Zionis. Kapal Mavi Marmara berlepas dari pelabuhan di Istanbul menuju ke Selatan Turki untuk mengambil penumpang di Pelabuhan Antalya, sebelum meneruskan pelayaran ke Gaza. Terdapat lapan buah kapal lain yang terdiri daripada beberapa negara turut mengiringi Mavi Marmara menuju ke perairan Mediterranean. Namun, hanya enam buah kapal yang dapat menyambung pelayaran disebabkan kerosakan yang berlaku pada kapal tersebut.

Suasana ketika Mavi Marmara mula bertolak dari Istanbul

Rombongan ini turut disertai oleh beberapa orang relawan dari Malaysia yang bergabung dengan ratusan aktivis lain dari seluruh dunia. Sheikh Raed Solah, pejuang Palestin juga turut berada dalam rombongan ini. Peluang ini digunakan sebaik mungkin oleh relawan Malaysia dan Indonesia bagi mendapatkan pengalaman dan ilmu daripada beliau.

Menjelang subuh pada 31 Mei 2010, anak-anak kapal dikejutkan dengan kemunculan puluhan bot-bot kecil dan helikopter yang cuba menceroboh Mavi Marmara. Bot-bot yang dinaiki oleh tentera Zionis ini cuba untuk menaiki Mavi Marmara namun gagal sehinggalah sebuah helikopter milik mereka berjaya menurunkan beberapa orang komando. Beberapa tembakan dilepaskan dari helikopter ke arah para aktivis di atas kapal. Para aktivis yang langsung tidak mempunyai kelengkapan senjata, menggunakan apa sahaja yang ada termasuklah pemancut air dalam usaha mempertahankan diri. Mereka diarahkan supaya tidak melawan apabila berlaku banyak kecederaan dan pembunuhan. Aktivis yang cedera, berusaha diselamatkan oleh doktor yang bersama-sama dalam rombongan ini dalam keadaan kekurangan alatan perubatan.

Menjelang pagi, bot-bot Zionis sekali lagi mengepung Mavi Marmara, mengarahkan supaya pelayaran tidak diteruskan dan berlabuh di Ashdod, Israel. Para aktivis kemudiannya dipenjarakan di Beer Sheba. Sembilan orang aktivis Turki syahid dan lima puluh enam aktivis lain telah tercedera dalam tragedi tersebut.

Tiga tahun telah berlalu, detik ini memberi sejarah hitam kepada umat Islam dalam usaha untuk membuka mata dunia mengenai kekejaman yang dilakukan oleh Zionis terhadap umat Islam di Palestin.

Di sini disertakan pautan berserta dengan video dan gambar-gambar yang menceritakan saat getir kejadian tersebut :






0 comments:

Post a Comment

AL-AQSA KEPRIHATINAN BERSAMA